Navid Ganji

رسانه های دیجیتال

حدود دو سال پیش از طرف دوست معمارم ؛ الیار رهبر آزادی ، پیشنهادی شد بهم مبنی بر برگزاری یک رویداد مشترک با موضوع رسانه دیجیتال ، این پیشنهاد از این رو به من شد که موسسه مطالعات راهبردی معماری دو رسانه دیجیتال در زمینه معماری داشت و خود الیار هم سردبیر و صاحب امتیاز رسانه دیجیتال مهراز بود ، رویدادی که سعی داشت با یک پرفورمنس دیجیتال اهمیت رسانه دیجیتال را به خصوص در عرصه معماری برای جامعه تبیین کنه ، این اتفاق با مپ کردن مصاحبه های مفصلی که با تعدادی از معماران و شهرسازان ایرانی فعال در حوزه رسانه روی احجام فضایی و مهمتر از همه با یک ترتیب مشخص انجام پذیرفت که نوع تدوین و چیدمانی که در آن فضا رخ میداد مخاطب را وادار میکرد تا با به کار بردن حواس خود بتوانند اهمیت رسانه دیجیتال را به خصوص در موضوعی چند بعدی مثل معماری بیشتر درک کنند . یکی از بزرگترین مشکلات ما در آن زمان میزان ارزش اجتماعی ای بود که جامعه معماری برای یک رسانه دیجیتال قائل میشدند و این در حالی بود که به لحاظ میزان زحمت ، تولید محتوای رسانه ما ( مثلا مجله معماری ایرانی ) با بیش از 200 صفحه بدون تبلیغ و گرافیکی که میبایست به دلیل ماهیت یک رسانه دیجیتال هم متفاوت باشد و هم جذاب تر از یک رسانه چاپی به مراتب سخت تر و پر زحمت تر بود . همچنین یک رسانه دیجیتال ابعاد و توان فراتری نسبت به رسانه های چاپی داشته و دارد که هم بنده و هم الیار عزیز از بسیاری از آنها بهره گرفتیم … جالب این است که در بازار دو سال پیش طبق آماری که داشتم تیراژ مجله های چاپی معتبر عرصه معماری در بهترین حالت حدود 3000 نسخه بود که از این میزان عمده آن در انبار خاک میخورد اما در مجله معماری ایرانی تا دانلود 4500 نسخه رسیدیم و مطلع هستم در مهراز به بیش از 10000 نسخه …
خب از هر بعد میتوان یک رسانه دیجیتال را ارزشمند تر ، پر محتوا تر و جذاب تر از رسانه های معمول دانست… همانطور که همه میدانید رسانه هایی مثل و …Times که از مجلات مهم جهان هستند مدت زیادی است که به صورت آنلاین ارائه میگردد . باز هرینه پایین تر و کیفیت بصری بالاتر.
اگر سوالتان این است که پس چرا با این وجود دو رسانه دیجیال موسسه مطالعات راهبردی معماری که یکی برساو و دیگری معماری ایرانی است و همینطور رسانه مهراز دیگر دیده نمیشود ، فقط میتوانم پاسخ از طرف دو رسانه خودم بدهم ،ما علی رقم داشتن هیئت تحریریه متخصص ، نخبه و بسیار دغدغه مند و کارا نتوانستیم منابع لازم مالی از لحاظ تبلیغات را تامین کنیم ( به دلیل نبود درک لازم جامعه از تاثیر چنین رسانه ای برای تبلیغاتشان )و لازم است بدانید که مجلات ما به کلی رایگان عرضه میشد در دو نسخه اولیه که بتوانیم به جا افتادن آن در جامعه کمک کنیم و فرصت استفاده از محتوای حائز ارزش را از جامعه نگیریم.
البته این بدین معنی نیست که مجلات ما دوباره شروع به فعالیت نخواهند کرد ، بلکه با تجربه ای که شد قطعا بهتر از قبل شروع به کار خواهد کرد ،اما همه اینها را نوشتم که به بهانه اش بگویم اینکه علاقمندان و فعلان رسانه ای معماری و شهرسازی به تولید رسانه های دیجیتال بپردازند خوب است ، باعث افزایش کمی و توسعه آن میشود اما بسیار بد است که کیفیت را رعایت نکنند و آن را فقط یم pdf معمولی از سر رفع تکلیف ببینند ،؛ چرا که دو صد چندان موجب کم ارزش شدن این نوع رسانه و عدم اعتماد عمومی به آن میشود .علاقمندان میتوانند حداقل از کیفیات مجلات ما یا مهراز یا … که حداقل استاندارد ها را دارد تقلید کنند و شخصا از همه آنها حمایت ب چشم داشت خواهم داشت.
پینوشت 1 : رویداد مذکور در بالا نهایتا به طور مشترک بین مجله مهراز ، موسسه مطالعات راهبردی معماری و کانون معماران معاصر برگزار شد .
پیونشت 2 : ساخت و تدوین فیلم های رویداد از پیمان امیر غیاثوند بود و این عکس بنده هم توسط ایشان در همان روزها گرفته شده است…

پیام بگذارید