Navid Ganji

تاسیس بنیاد خاندان گنجی

همزمان با آغاز سال 1401 و نوروز ایرانیان، بنیان خاندان گنجی (به عنوان یکی از خاندان های اصیل ایران) با نشانی جدید برگرفته از میراث امپراتوری ساسانی به صورت غیررسمی راه اندازی می شود ودر شش ماه آینده خبر های مهمی از اهم فعالیت های آن خواهید شنید .
این بنیاد با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی، فقرزدایی در سرزمین ایران زمین، ترویج فرهنگ میهن پرستی و افزایش پایداری اجتماعی همسو با فرهنگ ایرانی تأسیس شده است.
بعد از این شش ماه این بنیاد به صورت رسمی برنامه های خود را اعلام و شروع به فعالیت میکند.

ps : خانواده گنجی اصالتاً تهرانی هستند که معمولاً در سه عرصه ساختن ، تجارت و مالکیت زمین فعالیت داشتند؛ بزرگ خاندان گنجی ، نورمحمد نقی گنجی بوده است که مالکیت بخشی از محله میدان خراسان تهران را بر عهده داشته و در آن منطقه میزیسته اند.

نوید گنجی

Simultaneously with the beginning of 1401 and Iranian Nowruz, the foundation of the Ganji family (as one of the original families of Iran) will be unofficially launched with a new New visual identity derived from the heritage of the Sassanid Empire, and in the next six months you will receive important news about its most important activities. heard .
This foundation has been established with the aim of developing and promoting the culture of entrepreneurship, poverty alleviation in the land of Iran, promoting the culture of patriotism and increasing social stability in line with Iranian culture.
After these six months, the foundation will officially announce its plans and start operating.

ps: The Ganji family is originally from Tehran, who usually worked in three areas: construction, trade and land ownership; The eldest of the Ganji family was Nour Mohammad Naghi Ganji, who owned a part of the Khorasan Square neighborhood in Tehran and lived in that area.

Navid Ganji

اعلام برندگان دومین همایش جایزه دادمان

دومین همایش جایزه دادمان در محل سالن اجلاس سران با حضور مسئولین ارشد و متخصصین حوزه راه و شهرسازی کشور برگزار شد.

به گزارش ایسنا،‌در این مراسم عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری همایش، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی، علیرضا رهایی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رئیس کمیته داوران همایش، دکتر زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران و عضو شورای سیاستگذاری همایش، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، مهندس هادی دادمان فرزند شهید رحمان دادمان، ایمان مصدری رئیس گروه متخصصین ایران و علی نبی‌زاده عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران و دبیر شورای سیاست‌گذاری همایش به ایراد سخن پرداختند.

سید محمد موسوی ثانی دبیر اجرایی همایش ضمن تشکر از مسئولین همایش وسایر مقامات حوزه راه و شهرسازی کشور، اسامی و مشخصات برندگان دومین همایش جایزه دادمان به شرح ذیل اعلام کرد:

چهره‌های ماندگار:

مهندس سید حسن شفتی

استاد دانشگاه، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران “هما” ، رئیس سازمان هواپیمائی کشوری و با حضور در وزارت نفت(موسس و اولین رئیس شرکت مهندسی ساختمان صنایع نفت)، وزارت راه و ترابری(قائم مقام وزیر در امور هواپیمائی)، وزارت امور خارجه(سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا)، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات(اولین رئیس سازمان فضائی ایران)، سازمان خدمات هلیکوپتری(رئیس هیئت مدیره)، سازمان مدیریت صنعتی، استاد برجسته دانشگاهها(امیرکبیر، صنعتی شریف، خواجه نصیر و دانشگاه تهران)، موسس و اولین رئیس دانشکده هوا فضا و اولین رئیس پژوهشکده هوا فضای کشور و نقش اساسی در ‏انجمن های علمی و دوستی و اتحادیه های بین المللی هوانوردی از جمله سوابق ارزشمند ایشان است.

دکتر سید محسن حبیبی

دارای دو مدرک در مقطع فوق لیسانس در رشته‌های معماری و شهرسازی از دانشگاه تهران و دکترای شهرسازی از دانشگاه پاریس می‌باشد. حبیبی در ۱۳۶۰ از رساله دکتری خود را با عنوان ترکیب شهری از «شهر سنتی» به «شهر نوین» دفاع کرد.

دکتر حبیبی در سال ۱۳۸۱ به عنوان استاد نمونه دانشگاه تهران شناخته شد و همچنین دارای بیش از شصت مقاله در زمینه شهرسازی و معماری است.

از مسئولیت‌های دانشگاهی ایشان می‌توان به مدیر گروه شهرسازی دانشگاه تهران، سرپرست تحصیلات تکمیلی دانشکده هنرهای زیبا، معاون آموزشی دانشکده هنرهای زیبا و رئیس دانشکده هنرهای زیبا اشاره کرد.

دکتر حبیبی با توجه به رشته تحصیلی و تجربیات خود در بحث شهرسازی شهر تهران نیز فعالیت کرده که حضور در شورای راهبردی و هدایت طرح توسعه شهری (جامع) تهران، شورای تخصصی شهر تهران، مشاور معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از آن جمله است.

حبیبی در دهه شصت و هفتاد با وزارت مسکن و شهرسازی با پذیرش مسئولیت‌های معاونت تحقیقات مسکن، مرکز تحقیقات ساختمان مسکن، وزارت مسکن و شهرسازی، مشاور رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، شورای علمی مرکز مطالعات معماری و شهرسازی، وزارت مسکن و شهرسازی، شورای اجتماعی اقتصادی وزارت مسکن و شهرسازی و هیئت علمی سمینارهای توسعه مسکن وزارت مسکن و شهرسازی همکاری داشته است.

او همچنین در سمت مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حضورداشته ‌است.

پروژه های برتر در بخش  ابنیه و ساختمان:

1-باغ پرندگان لویزان

کارفرما: شهرداری تهران

مجری – پیمانکار:  شرکت سکاف

طراحی و مشاور: شرکت سازه‌های پارچه‌ای دیبا (برنده جایزه)

2-نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب تهران

کارفرما: سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران

مدیر طرح – مشاور:  شرکت یادمان سازه

مجری : شرکت آهاب / شرکت کاشالوت

مشاور طرح: نقش جهان‌پارس (برنده جایزه)

3- دبستان سه کلاسه کوئیک مجید ( پروژه مقاوم در برابر زلزله استان کرمانشاه)

کارفرما: اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمانشاه (برنده جایزه)

مجری: آقای قنبر بابایی (برنده جایزه)

4-مزرعه خورشیدی 20 کیلوواتی روستای هماباد استان اصفهان

اولین مزرعه خورشیدی روستایی 20کیلوواتی

کارفرما: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (برنده جایزه)

پروژه‌های برتر در زمینه راه و ترابری:

بخش جاده ای:

1-پل‌ها و تونل‌های قطعه 1  آزادراه تهران-شمال

کارفرما: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

مجری: شرکت آزادراه تهران- شمال (برنده جایزه)

2-مجموعه پل‌ها و تقاطع‌های غیر هم‌سطح میدان استقلال اصفهان

کارفرما : شهرداری اصفهان

مشاور کارفرما : سازمان طراحی و فنی مهندسی شهرداری اصفهان

پیمانکار : سازمان عمران شهرداری اصفهان

مشاور و دستگاه نظارت : مهندسین مشاور هگزا -طراحی و نظارت (برنده جایزه)

3-سپهتن (سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای)

مجری: پلیس راهور ناجا، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای (برنده جایزه)

بخش ریلی:

1-طراحی- ساخت و بهره‌برداری از اولین قطارهای مسافربری 5 ستاره فدک

مدیر پروژه: مهندس محمد ذوالقدری، مهندس محمدحسین صادقی

سازنده: گروه صنعتی ریل­پرداز

طراحان و مشاوران  Prose Ab  سوئیس، شرکت ریلپرداز سیستم، ارزش آفرینان فدک

بهره بردار: شرکت ریل پرداز نوآفرین -قطارهای 5 ستاره فدک (برنده جایزه)

بخش دریایی:

سرمایه­گذار برتر:

پروژه شهرک صنایع دریایی ساحل اروند (شصدا)

سرمایه گذار: آقای اسماعیل امیران و شرکا-بخش خصوصی (برنده جایزه)

کار آفرین برتر

حسن رضا صفری

مدیر­عامل موسسه رده­بندی ایرانیان

ایده برتر

فرآیند بزرگراه الکترونیکی دریایی خلیج فارس (ایده پرداز: مرکز مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریا نوردی )

پژوهشگر برتر راه و ترابری

دکتر فریدون مقدس نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

پروژه‌های برتر در بخش معماری و شهرسازی:

1-تهیه و اجرای طرحهای هادی و بهسازی بافت با ارزش روستایی

کارفرما: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (برنده جایزه)

2-ساماندهی بافت تاریخی با مشارکت شهروندان، پیاده راه سازی محور حرمخانه

طراح و مجری : معاونت فنی و عمرانی شهرداری

کارفرما: شهردازی کلان‌شهر تبریز(برنده جایزه)

3-زیباسازی و بهسازی کرانه رودخانه بالیخلو اردبیل

طراح – مشاور :  مهندسین مشاور معماری و شهرسازی آورث

مجری – پیمانکار : معاونت امور زیربنائی و حمل و نقل شهری

کارفرما: شهرداری اردبیل (برنده جایزه)

4-ویلای دوچناران

کارفرما و مجری : خانم نینا اخوان / آقای سیامک اخوان

طراح : آقای مهندس فیروز فیروز(برنده جایزه)

5-مرمت و بهره‌بردای مجدد از خانه تاریخی خاتمی فر

طراح و مجری : مهندسین مشاور طرح کهن‌دژ

مشاور : آقای علی کولیوند

کارفرما : خانم ندا خاتمی‌فر(برنده جایزه)

6-بازآفرینی محله سیروس

کارفرما : شرکت عمران و بهسازی شهری (مادر تخصصی)

مشاور طراحی : شاخه تجربی معماری کلانشهر

طراح و مشاور: آقای آرش مظفری (برنده جایزه)

7-مرمت و بهسازی و گسترش خانه فولادوند (موزه خوشنویسی)

کارفرما : سازمان زیباسازی شهر تهران

مجری – پیمانکار : گروه آژند نقشه‌پارس/تحکیم عمران قرن

طراح و مشاور : خانم فریار جواهریان (برنده جایزه)

8-پروژه بهسازی محله همت آباد (مفت آباد) اصفهان

کارفرما: اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران (برنده جایزه)

9-پروژه مرمت و بازسازی موزه علی اکبر خان صنعتی

کارفرما: سازمان زیباسازی شهر تهران

10-پروژه حذف زوائد محور انقلاب و موزه علی اکبر خان صنعتی

کارفرما: سازمان زیباسازی شهر تهران (برنده جایزه)

شایستگان تقدیر در بخش معماری و شهرسازی:

1-پروژه تملک و احیای کارخانه ریسباف اصفهان

کارفرما: اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران

2-مرمت و احیاء کاروانسرای سعدالسلطنه

سازمان نوسازی و بهسازی شهر قزوین  صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور

3-شهر جدید هشتگرد

شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید

4-احیای بافت تاریخی کلاته خیج با هدف حفاظت از پناهگاه حیات وحش

کارفرما و مجری: موسسه طنین طبیعت تیرگان

پژوهشگر برتر معماری شهرسازی

دکتر احسان رنجبر عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

ایده برتر معماری و شهرسازی

طرح «معماری خوب»

ایده‌پرداز : مهندس نوید گنجی

چهره شایسته تقدیر

آقای دکتر محمود میریان ملقب به پدر شهرهای جدید

 جوایز بخش رسانه

رسانه شایسته تقدیر:

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

رسانه برتر:

پایگاه خبری تحلیلی صنعت هوانوردی کن نیوز

بانوان موفق

1-کاپیتان فهیمه احمدی دستجردی ، جوان‌ترین هوانورد زن ایرانی

2-کاپیتان زهرا سالاریه، اولین بانوی دریانورد ایرانی

3-خانم دکتر طاهره نصر، رئیس گروه تخصصی معماری و نایب رئیس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسین ساختمان کشور

همچنین برندگان جوایز، لوح‌های تقدیر و تندیس‌های خود را از مهندس میثم پاشا زانوسی رئیس مرکز، دکتر فاطمه حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی، مهندس رجبی نماینده مجلس و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و  دکتر مظاهریان، دکتر ایزدی، دکتر شکرچی‌زاده و دکتر محفوظی معاونین وزیر راه و شهرسازی، مهندس احمد خرم رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان، دکتر نژادبهرام و دکتر علی اعطاء اعضای شورای شهر تهران،  دکتر مونا عرفانیان مشاور محترم وزیر راه و شهرسازی، خانم ناظری همسر شهید دادمان، دکترفرزانه شرفبافی مدیر­عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران،  آقایان مهندس شاملو، دکتر اسلامی، دکتر بهنیا و سایر اساتید و مقامات حوزه راه و شهرسازی دریافت کردند.


https://www.isna.ir/news/96122212722/

برگزاری اولین رویداد هفتگی برای شبکه‌سازی در حوزه انرژی در کشور

با همت یکی از شتابنده‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی رویدادی با عنوان “کافه انرژی” به منظور شبکه‌سازی در حوزه‌های مختلف انرژی برگزار می‌شود که به گفته آنها این رویداد یک دورهمی برای استارت‌آپ‌ها، کارآفرینان و افراد دارای ایده‌های نو در زمینه‌های مرتبط با انرژی است. نوید گنجی، مدیر اجرایی این شتابدهنده‌ پارک فناوری دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا، برنامه “کافه انرژی” را اولین رویداد شبکه‌سازی در حوزه نوآوری و فناوری‌های دانش بنیان در حوزه‌های نفت، گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و گفت: برای اولین بار در این رویداد افراد فعال درحوزه اکوسیستم انرژی و کارآفرینان حضور دارند. وی با تاکید بر اینکه در این رویداد سه دسته افراد شامل “سرمایه گذاران”، “ایده پردازان” و “متخصصان” حضور دارند، گفت: در این رویداد که روزهای چهارشنبه هر هفته برگزار می‌شود، تیم‌ها با افراد مختلف آشنا شده و شبکه سازی می‌کنند تا زمینه شکل گیری تیم‌های استارت‌آپی در این حوزه فراهم شود. گنجی با تاکید بر اینکه این تیم‌های استارت‌آپی بر اساس نیازهای صنعت انرژی شکل گرفته‌اند، اظهار کرد: در صورتی که فردی ایده‌ای داشته باشد، در این رویداد حضور می‌یابد و بر اساس برنامه‌هایی که در این رویداد اجرایی می‌شود، امکان مذاکره صاحبان ایده با طرف‌های سرمایه‌گذار فراهم شده است و از سوی دیگر سرمایه‌گذارانی نیز در این رویداد هستند که تمایل دارند بر روی ایده‌های فناورانه سرمایه گذاری کنند. وی این رویداد را یک رویداد فرصت‌سازی در زمینه انرژی توصیف کرد و یادآور شد: رویداد کافه انرژی همانند رویدادهای استارت‌آپ ویکند که صاحبان ایده، ایده‌های خود را معرفی می‌کنند نیست، ولی بخشی در این رویداد پیش بینی شده است تا به افرادی که ایده دارند، میکروفون و استیجی اختصاص داده می‌شود تا بتوانند ایده‌های خود را در یک تا دو قیقه ارائه دهند تا اگر کسی مایل به سرمایه گذاری و یا همکاری (Co-Founder) بود، آشنا شود. مدیر اجرایی این شتابدهنده با بیان اینکه اولین رویداد کافه انرژی روز چهارشنبه هفتم مهر ماه جاری از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار می‌شود، اضافه کرد: این رویداد هر چهارشنبه در این شتابدهنده مستقر در مرکز فناوری دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد. به گزارش ایسنا، این شتابدهنده، نخستین شتابدهنده تخصصی نفت، گاز و انرژی، واقع در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و به عنوان پل ارتباطی میان مراکز علمی و نخبگان صنعت با مهیا کردن شرایط شکل گیری تیم‌های فناور و نوآور به خلق ارزش و حمایت از استارت‌آپ‌ها، کارآفرینان و افراد متخصص برای تامین، تسهیلات مالی و سرمایه گذاری است. فقدان تعامل و پیوند میان تیم‌های فناور و کارفرمایان حوزه نفت، گاز و انرژی جهت رفع نیازهای فناورانه، فقدان ارتباط و پیوند بین ایده‌پردازان و سرمایه گذاران و ایجاد ارتباط میان آموخته‌های دانشگاهی متناسب با بازار کار در حوزه نفت، گاز و انرژی موجب شده تا این شتابدهنده با برگزاری رویدادهای هفتگی عمومی، تحت عنوان “کافه انرژی” به گردهمایی دوستانه در غالب فضایی غیر رسمی، متشکل از متخصصان حوزه نفت، گاز و انرژی، کارآفرینان و سرمایه گذاران به منظور تبادل نظر و توسعه استارت‌آپ‌های این حوزه بپردازد. هدف از برگزاری این رویداد شبکه سازی و توسعه ایده‌های نوآورانه در حوزه‌های نفت، گاز و انرژی همراه با ارائه راه حل‌های نوآورانه و فناورانه، شناسایی افراد با ایده‌های مطرح و نوآور و آشنایی دانشجویان با فناوری‌های دانش بنیان و نوظهور در صنعت نفت، گاز و انرژی است. بهره مندی از امتیاز رویدادهای آموزشی و سرمایه گذاری، توسعه اکوسیستم استارت‌آپی و کارآفرینی، افزایش ظرفیت نیروی انسانی و افزایش اشتغال در حوزه فناوری‌های نوین در صنعت نفت، گاز و انرژی از مزایای این رویداد است.

https://www.isna.ir/news/1400070301792/

مصاحبه درباره هشت سالگي موسسه مطالعات راهبردي معماري

به مناسبت هشتمین سالروز موسسه مطالعات راهبردی معماری و طرح معماری نويد گنجي ؛ معمار ، کارآفرين و مدير عامل اين موسسه چند کلامي درباره 8 سال گذشته صحبت ميکند .

دستاورد ها و نتایج فعالیت های ما به صورت موردی در‌وبسایت و رسانه های ما موجود هست و بیان موردی انها بسیار زمانبر خوشبختانه، از همه افرادی که در این سالها از ما فروتنانه حمایت کردند
www.goodarchitecture.org

 

لينک ويدئو :     https://aparat.com/v/miMcK

 

WHAT is Good Architecture Ideology?!

 

 

 

The Question “what and how is a good Architecture?” has always been challenged during centuries. It has been one of the main questions of all architectural and urban communities with their variable intellectual scales and different public opinions all over the world. Besides, the answer has widely affected the society in every historical era depending on their organization systems and general policies. “Today, Iranian society is confronting a disorganized architectural condition”, asserted by majority of Iranian experts and scholars. However a significant number of Iranian professional architects and urban planners are seriously trying to have a good impact on their national urban and architectural image, the lack of public awareness about the essence of a ‘good architecture’ has become a fundamental barrier hindering architects and planners from reaching this purpose. Institute for strategic studies in Iranian Architecture, as an independent research center, aiming its objectives to enhance informing people and doing researches to promote public knowledge and thoughts in the field of architecture, has decided to set a long-term Research-based Cultural programme, known as “The good Architecture”. The institute is trying to rebuild the urban culture and create a public awareness about architecture according to ‘good architecture’ program within the context of Iranian national architecture through research, drawing people’s attention to the subject, and the process of culturalisation. The good architecture programme as a widespread project having programmed in several levels accompanied by a variety of activities, and focusing on general public (with the leading role of architects and urbanists), tries to increase public awareness about the meaning, quality, and essence of ‘good architecture’. The institute aims to collaborate with both individuals and legal entities so as to make the architectural and urban environment a noticeable issue of people’s very day life.

What is “Good Architecture”?

Good architecture in general has no meaning. It is always related to your ideas, criteria, life values, your social ideology, your aims and goals. It has to do with your beliefs, also whether you follow right or left political wings. It has to do with your sense of humanities, if you care for poverty, hunger and disease. Or if you are detached from the deprived (society) and that your only aspiration is to gain fame, success and money. It has also to do with the notion of having mastered your ego, or if your inner wishes is to make everything everyday bigger, wider, more notorious.

we all want to do social architecture, human architecture, to reach sustainability, to care for poor people, to provide enough life insurance, to do non polluting constructions, to use appropriated materials, to provide aesthetics through spheres of the real perceptive environment, and so on…

What a good architecture must comprehend:

1-The sense of Beauty.

Architecture is an art. Therefore it must project a great expression of an accomplished art where proportions, measures, colors are well balanced.Aesthetics must be omnipresent in every angle and view.It is through beauty that people could discover properly spirituality.

2-The sense of order

Everything must be in position to provide a sense of order in volumes and spaces. This does not mean symmetry- On the contrary the order of breaking symmetry for achieving a dynamic diverse order in places and spaces.Order is the inner structure of the mind. It is the way of reasoning the everyday facts of life. It is the road of wisdom to acquire intelligence and wisdom. It is the way of placing each element in the right place at the right time.

3-Geometry

This is the tool of architecture. In geometry one can find the dialogue of things

in relation with each order. Every point of a geometrical setup has a projected resonance somewhere in space. Geometric points, when correctly placed create a sense of place belonging, which can be unique. You play with geometry like the musician with notes or the painter with colors. It is the tool, which gives you light when you are lost in the obscure zones of your projection. It is the tool which gives you the power to travel beyond the measurable (dimensions, shapes) and go through the immeasurable, our perceptive apprehension.

4-Light

Must be in dialogue with volumes and spaces. Must emphasize the essentials,Light is a basic tool for emphasizing the importance of special places.

5-Drama

It must create a sense where a human being starts to feel the spirituality of heaven, the meaning of life, birth and death. It is the time you discover the true essence of life by the way of configuration of places and spaces. Architecture must move you, must make you cry and has the role of correcting your distorted views by offering exquisite perspectives of heavenly beauty.

6-Innovation

Each artwork must add something to human civilization, something new that can help others to dig more through this passage of higher meanings. It is through that window that, an entity must be progressive in its resources, construction and aesthetics.

6-Humanity / Culture

Every artwork must help the society to elevate itself in the higher spheres of civilization. It must have a living dialogue with people and receptivity among them, not for resuming tradition but by the way of transfer of culture to new expressions of creativity. Austerity and modesty must remain the keywords.

(That is why deconstruction and other kinds of new western exuberance cannot fulfill a proper reception in eastern cultures and civilization).

Looking into Lost Persian Architecture through Safavid Manuscripts

Yusuf and Zulaikha (Yusuf pursued by Potiphar’s wife), miniature by Behzād, 1488.

From the 14th to the 16th century, Iran had witnessed growth and affluence under the Timurid and Safavid dynasties. During this period, many mosques, palaces and pavilions were commissioned and contributed to sites of veneration and pilgrimage. However not many of these key architectural realms survived and few historical texts exist to relay the intricacies of the architecture of that time.
What remained were some dispersed manuscripts from the Shahnameh and other renowned illustrated stories or poems that represented the moral values and aesthetics of that period. Inadvertently these initial renders became the main representation of a unique and fantastic Islamic architecture.


“Yūsuf va Zulaykhā”, by the Sufi poet Jāmī. 1580, Iran. Image via The British Library

Contrary to accurate spatial depiction of the renaissance art, which was taking over the West, Timurid and Safavid artists opted for a stylized reflection of reality. Despite their familiarity with realistic visual representation, achieved through linear perspective and depth techniques, they chose to keep the illustrations two dimensional. Instead, the focus was on key Islamic art elements and materiality, giving way to human imagination to play a role in the development of the spatial understanding.


“Bahram Gur in the red pavilion” by Nizami, 16th Century Iran – H: 12 13/16 x W: 7 7/8 in. (32.5 x 20 cm). Image via The Walters Art Museum

In these small ink illustrations, there was an effort to describe the built structures, while omitting any explicit spatial logic. There is a sense of how things might be rather than how they are. The result is similar to a flat collage representing opulent palaces and mosques. The four guiding components of Islamic art are implemented, including Calligraphy, Vegetative forms, Geometric elements and Figures; adding dynamism and suggesting a function within the space. Various tiling patterns would then refer to different surfaces and hint to a possible layout of the building or interior.


Nightmare of Zahhak (painting, recto; calligraphy, verso), folio from a manuscript of the Shahnama of Firdawsi, 16th Century – folio: 26.9 x 17.4 cm (10 9/16 x 6 7/8 in.). Image Courtesy of Harvard Art Museums/Arthur M. Sackler Museum, Friends of the Fogg Art Museum Fund

These manuscripts were often not larger than an A5 frame, still they contained striking design elements that might have actually been present in the real building, such as the colorful glazed mud bricks. The render is flat but alludes to the depth of the space it is depicting through the different patterns and linear rhythms. There is an intensity that comes out of it which engages the viewer, looking on to the scene from above. This creates a sort of odd space that is only formed through the suggestive imagination.


Courtesy of the trustees of the British Library. ImageIn the “Building of Al Khawarnak- Khausa” by Nizami, there is a concise representation of bricks with the tiling drawn in different orientations, evoking the entire architectural and construction process. The composition and color balance of the piece reflect the movement in building activity.

This artistic culture might also have influenced today’s unique Iranian renderings, which regardless of the designer’s capacity to have everything be realistic, manifests an attention to leave inexactitudes for minds to dwell on.

Courtesy of Noor Art & Architecture Studio

 

    

Source : archdaily.com

جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای روز معمار 1400

 

روز شنبه همزمان با روز معمار 1400 ، جلسه افتتاح مهمترین جایزه و جشنواره معماری کشور بود که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و به همت دکتر امیر محمد خانی شکل گرفت… این جشنواره به زودی فراخوانش منتشر میشه ولی مهمتر از همه شاید باید این نوید داده بشه که نظام معماری توسط همین شورا ( که مهمترین نهاد تصمیم ساز در عرصه های فرهنگی کشور هست ) به تصویب رسیده و به زودی و فارغ از لابی گری ها و مسائلی که هممون میدونم شکل میگیره.. همینطور این جشنواره ابعادی ( چه به جهت رسانه ای و چه به جهت اعتبارات ملی ) در ابعاد جشنواره فجر داره که به نظرم در صورت پیشرفت صحیح و مطابق برنامه ، مهمترین اتفاق معماری کشور خواهد شد…
بنده هم یکی از اعضای شورای سیاستگذاری و علمی این جشنواره و جایزه هستم…
پینوشت : اشخاص دیگری هم ( معماران ، نمایندگان سازمان های ذی ربط و … ) عضو این شورا هستند که در تصویر نمیبینید… همینطور در جلسه مذکور رسانه های مهم کشور نیز حضور داشتند…

گفتگو با دانشجویان ایتالیایی زبان فارسی درباره معماری و شهرسازی تهران

فیلم پیش رو بخشی از گفتگویی بود که به دعوت مهناز اسماعیلی از بخش فرهنگی سفارت ایران در کشور ایتالیا با دانشجویان زبان فارسی در کشور ایتالیا داشتم درباره سیرتحول معماری در ایران و به خصوص معماری تهران ؛ با سپاس از دکتر ابوالحسن حاتمی عزیز ؛ مهناز اسماعیلی و فدریکا پونزو عزیز... فیلم کامل این گفتکو رو میتونید از طریق لینک زیر ببینید...

برای مشاهده فیلم کامل به لینک زیر مراجعه کنید : https://youtu.be/R8ACm4SFjh8

about week ago i had a conversation with Italian students of  Persian language on transformation of Iran's architecture with focus of architecture of tehran , this conversation has shaped by invitation of Cultural section of the Iranian Embassy in Italy by mahnaz ismaeili , speacial thanks from dr.abolhasan hatamni and federica ponso

for watching full of this conversion go on following link : https://youtu.be/R8ACm4SFjh8

گفتگو با رادیو جوان

Good Architecture Ideology

Below text is for more than 4 years ago, when we have started Good Architecture Pogramme as a new movement in architecture of our era, this is my ideology in my way as an architect , architecture from people , with people and for people which i called this ideology to Good Architecture !

———

Introduction about Good Architecture Programme

The Question “what and how is a good Architecture?” has always been challenged during centuries. It has been one of the main questions of all architectural and urban communities with their variable intellectual scales and different public opinions all over the world. Besides, the answer has widely affected the society in every historical era depending on their organization systems and general policies. “Today, Iranian society is confronting a disorganized architectural condition”, asserted by majority of Iranian experts and scholars. However a significant number of Iranian professional architects and urban planners are seriously trying to have a good impact on their national urban and architectural image, the lack of public awareness about the essence of a ‘good architecture’ has become a fundamental barrier hindering architects and planners from reaching this purpose. Institute for strategic studies in Iranian Architecture, as an independent research center, aiming its objectives to enhance informing people and doing researches to promote public knowledge and thoughts in the field of architecture, has decided to set a long-term Research-based Cultural programme, known as “The good Architecture”. The institute is trying to rebuild the urban culture and create a public awareness about architecture according to ‘good architecture’ program within the context of Iranian national architecture through research, drawing people’s attention to the subject, and the process of culturalisation. The good architecture programme as a widespread project having programmed in several levels accompanied by a variety of activities, and focusing on general public (with the leading role of architects and urbanists), tries to increase public awareness about the meaning, quality, and essence of ‘good architecture’. The institute aims to collaborate with both individuals and legal entities so as to make the architectural and urban environment a noticeable issue of people’s very day life. Our Institute considers the maximum participation of the architectural communities (institutes, organizations, individuals and legal entities) as the strategy to excel in gaining more targets. Since expanding widely among general public which will end to a prolific synergy within the architectural professional community and its surrounding world, it can work as a general but effective solution to promote public knowledge and construct the right culture in this field.

About our Way

basically our programme that named ” good architecture ” as research-cultural programme , trying to deal with “Context “,”People”, “Architecture ” and relations of between them . finally we hope to provide conditions for the promotion the Architecture of iran By addressing the best characters of Iran’s architecture for People who maybe doesn’t know anythings about this issue. of course our focus will be on our research on the first step of this project And not exclusively of Iranian traditional Architecture . this project could have a Global Achievement about our mentioned issues , and it happened with our “global view with local perform” Through partnerships with specified platforms.On a global scale

the results of first step of Good Architecture Programme for exp : Questionnaires , Interviews and etc , will be publish on Magazines,Books, Our official Websites and media and medias of our Official collaborations.